Camper life

9 maart 2016 - Rainbow Beach, Australië

“Katoektoektoektoek”, ik schrik wakker en vraag me af wat er gaande is. Ik kijk uit het raampje naast me en zie dat we net zijn geland. Ik had van een reisgenoot in Auckland een valium pil gekregen zodat ik een dutje kon doen in het vliegtuig en dat is (eindelijk) gelukt. Met mijn slaperige hoofd ging ik op zoek naar mijn bagage en tada hij lag alweer klaar. Ik loop richting de trein en voel dat de warmte van Australië mij weer omhelst. Dat is wel even anders als de laatste dagen in Nieuw Zeeland. Ik had mijn hostel binnen no time gevonden en al snel lag ik weer lekker in dromenland.

Het is 2 maart en morgen gaat het camper avontuur dan eindelijk beginnen. Woehoe zin in en het wordt dus de hoogste tijd om mijn camper buddy in het echt te ontmoeten. Lysanne stond bij de receptie te wachten toen ik beneden kwam. Na een leuke ontmoeting met een wandeling door de stad en na nog het een en ander geregeld te hebben zijn we een klein plan gaan maken waar we de volgende dag het eerst naar toe wilden rijden.

Boomer, daar staat hij dan klaar voor ons avontuur. Zo heet onze oranje vierwieler. Na de auto vol te hebben geladen met boodschappen zijn we doorgereden naar Glass House Mountains National Park. We rijden over de toeristische route wanneer we het eerste bordje LOOK OUT zien staan. Laten we hier maar meteen op afgaan nu we zelf de baas zijn waar we heen gaan. Zo kwamen we uit bij de Beerburrum look out wat een ongelooflijke steile klim van 700 meter was maar wel met een mooi uitzicht. Nadat we nog wat andere look outs hadden gezien kregen we een beetje honger en zijn we richting het strand gereden om voor het eerst met onze camper apparatuur aan de gang te gaan. Nadat we de afwas op een wc hadden gedaan zijn we door gereden naar een rest area in het bos ergens in the middle of nowhere. Het was pikkedonker toen we om 7 uur aan kwamen. Het wordt hier zo vroeg donker.. Gelukkig zagen we meerdere campers staan en zo wisten we zeker dat we hier mochten overnachten. Eens even kijken hoe dit allemaal werkt.. De achterklap van de auto kunnen we open zetten als we gaan slapen dus die gaat het eerst open. Even wat uitschuiven, een houten plank erop, matras verlengen, kussens erop en het tentzeil kunnen we zo vast klikken op de nopjes van de auto. Best makkelijk maar om dit voor de eerste keer te doen in het donker is toch even een opgave haha. Het is super benauwd en wat kunnen we nu nog gaan doen? Buiten zitten in het donker tussen de insecten die je panisch maken of binnen in onze veel te benauwde Boomer. Slim gaan we voor de tweede optie met een wijntje en een dvd erbij.

De zon komt vroeg op en al snel worden we wakker van de warmte die hij afgeeft. En lies heb je lekker geslapen?! Auw mijn rug.. Was het eerste wat eruit kwam. We hebben de hele nacht van alles voelen kriebelen en liggen puffen van de hitte. Wat een succes is dit! Er was geen douche aanwezig. Het enige wat er stond was een super vieze wc. We moeten op de een of andere manier afkoelen dus we besloten om snel in onze pyjama naar het strand te rijden voor een ochtend duik. Zo kwamen we aan in Noosa. 1,2,3 en hup daar rennen we de zee in. Wat we alleen niet in de gaten hadden was dat het ineens een stuk dieper werd en zo vielen we allebei na 3 meter recht voorover de zee in. Haha, dit moet er komisch uit hebben gezien. Oh wat is dit lekker zeg. Het water was warm en het strand was relaxed. Na een uurtje lekker gedreven te hebben zijn wat we gaan ontbijten voordat we aan onze walk door het National Park van Noosa zouden beginnen. Het was een mooie wandeling waar je vaak koalas, dolfijnen en schildpadden kunt spotten. Helaas hebben we geen van alle gezien.. Al snel hadden we het weer zo warm dat we na afloop voor een lekkere duik gingen. Ondertussen was er op hetzelfde strand een kleine surf competitie aan de gang. Er waren ongeveer 20 kinderen van 6 tot 8 jaar in het water de golven aan het berijden. Hoe cool als je hier gewoon mee opgroeit? De volgende dag was het festival of surfing in Noosa en hier waren we wel benieuwd naar. Ja ik ben echt weer in Australië. Alles is hier zo relaxed. Iedereen loopt op blote voeten met een surfbord onder zijn arm en ik hou ervan. We hadden een tip gekregen om op de Tinbeerwah look out de zonsondergang te gaan bekijken. Met de glass house mountains op de achtergrond was dit inderdaad niet verkeerd. Snel daarna gingen we op zoek naar onze volgende rest area maar deze zat goed verstopt. Uiteindelijk hadden we hem gevonden. We hadden onze Boomer langs het meer geparkeerd zodat we hopelijk wat meer wind zouden kunnen vangen. Het was gelukkig al een stuk minder benauwd wat een goede hoop gaf voor een fijne nacht.

Hoor je dat Lies? Oh ik kan echt niet slapen.. Nee ik ook niet.. Verschrikkelijk wat een rot geluid. Het meer waar we aan stonden was het domein van ongeveer 30 ganzen en dat hebben ze flink laten merken ook. Met een paar keer midden in de nacht wakker te zijn geworden werden we vroeg gewekt door onze nieuwe ochtend vrienden. Ik maak het deurtje open en plons! Een leguaan springt het meer in. Ook goedemorgen kleine vriend :). Na een goede douche zaten we weer fris en fruitig in de auto op weg naar de Eumundi World Market. Het is een leuke markt met ongeveer 200 verschillende kraampjes. Sieraden, kleding, eten, schilderijen, muziek en nog veel meer. Het is Australia’s Premier Artisan Market. We hebben veel mooie spulletjes gezien maar goed er is geen plek meer in de backpack.. Na alle stands te hebben gehad lieten we ons leiden naar de muziek. Er was een bandje aan het spelen en ze waren zo ontzettend goed. Iedereen die eromheen stond had een grote lach op zijn gezicht. Oh jongens toch life is good!

We zitten op het strand van Noosa te kijken naar verschillende surf toernooien. Wat leuk! En je kan zoveel verschillende spellen doen met een surfbord. Nooit over nagedacht en weer word ik een beetje jaloers op de opvoeding. Zoals wij een straatspeeldag kennen houden zij hier mooi surf toernooien.. Het was nog niet afgelopen maar we besloten om toch al te gaan. Hoe fijn zou het zijn om eens in het licht aan te komen op onze rest area. Na 80 kilometer te hebben gereden kwamen we aan en wel in het licht. Het was een niet al te groot grasveld omringd door de bergen zonder enig licht in de omgeving. Even het tafeltje en de stoelen uitklappen en poef het is alweer donker.. We hadden grootse plannen voor het diner wat even iets moeilijker werd. De pasta, kip, courgette en champignons waren klaar. Nadat we onze stoelen gevonden hadden en geen idee hoeveel pesto we op ons bord hadden gegooit begonnen we aan ons lekkere avondmaal. Na ons bed weer in orde te hebben gemaakt en de afwas op de wc te hebben gedaan begon het te regenen. We kropen lekker ons bedje weer in en staarde omhoog naar de sterrenhemel. Haha Lies kijk jouw hoofd! Wow kijk jouw ogen, ah die tanden van jouw haha daar begon onze lachbui. Het raam van de achterklep vervormde onze hoofden net zoals een lachspiegel op de kermis doet. Na een tijd gelachen te hebben vielen we rustig in slaap.

Goedemorgen! We maken onze deur open en zien dat onze buren al even aan het afbreken zijn. Wij gaan weer voor onze duik dus binnen 10 minuten zijn we weer gepakt en zitten we in onze pyjama achter het stuur. Na ongeveer 50 kilometer kwamen we aan in Rainbow Beach. Snel even de bikini aan en daar gaan we dan. De zee was super wild en we durfden er niet zo ver in. Mm niet de beste duik maar toch even lekker. Na een ontbijtje te hebben gemaakt wilden we even lekker op het strand liggen maar het begon te regenen. Ach dan maar even schuilen in de auto. Na ongeveer 5 minuten was het alweer droog dus we gingen ervoor maar weer begon het te regenen. Oké nog even de auto in dan en zo ging het ongeveer een half uur door. Wat een gek weer..

Nadat we aan ons kleurtje hadden gewerkt en weer even uitgerust te zijn moesten we naar de briefing van Fraser Island en de Dingo tour. De volgende dag vertrokken we met acht 4wd auto's met in iedere auto acht personen. Het eiland is 132 kilometer lang en 25 kilometer breed. Met deze oppervlakte is het het grootste zand eiland ter wereld. In de briefing werden we gewaarschuwd voor de dingos. Een dingo is een kruising tussen een hond en een wolf en ze leven in het wild. Op het eiland lopen er 200 rond waar je goed voor op moet passen. We hadden op de briefing instructies gehad wat je zou moeten doen als je er een tegen kwam dus we waren er klaar voor. Na 1 kilometer op de ferry te hebben gezeten kwamen we aan op Fraser. Wanneer je 21 jaar en in het bezit bent van een rijbewijs mag je zelf door het zand heen crossen met je auto. Super gaaf maar helaas.. Ik ben net een paar maanden te jong. Dan maar positief ombuigen: ik ben nog jong! :)

Yeah daar crossen we dan door het zand van 75 mile beach met onze gezellige auto lucky number 7. Al snel zag ik van een afstand iets op vier voeten lopen. Zal het een dingo zijn? Ja dat is de eerste dingo! Nog maar 199 te gaan! Iedereen was zo enthousiast als een klein kind. Na nog een paar kilometer te hebben gereden zagen we de volgende dingo. Hoppa nog maar 198! Wat een geluk en hoe fijn dat we veilig in de auto zitten hihi. Daar zaten we dan te hoebelen over de zandpaden op weg naar het eerste meer. Lake McKenzie is een mooi meer die je op iedere brochure van Fraser Island terug kunt vinden. Het was nogal bewolkt maar de eerste 10 meter van het meer waren nog steeds zo ontzettend blauw met mooi wit zand op de bodem. Wat een plaatje toch weer en daar gaan we weer. We rennen het water in voor onze ochtend duik en wat is het fijn om een keer in zoet water te rennen. Na anderhalf uur reden we door naar onze camping waar we de komende twee nachten gaan verblijven. Oh Lies ik heb hier echt zin in. Lekker primitief en een met de natuur. Eenmaal aangekomen op het kamp mochten we een tentje uitkiezen. We kwamen bij ons tentje aan en dat was het dan. Geen matras, geen kussen echt alleen een tentje. Dit wordt interessant. Na een goed avondmaal zaten we gezellig om het kampvuur wat biertjes te drinken. Paar uur later ging het feest los in een party zone. Dan maar even lekker wat dansje mee pakken voordat we aan ons tent avontuur gaan beginnen.

Oei, ja daar is de zon weer en voor we het weten worden we het tentje uitgebrand. De nacht viel wel mee. Het was alleen een beetje hard. Na een goed ontbijt gingen we weer crossen maar nu naar Lake Garawongera voor onze ochtend duik. Dit meer bevat veel tea tree oil van de bomen eromheen en is dus erg goed voor je huid. Daarna zijn we door gereden naar een mooie look out en uiteindelijk mochten we weer even afkoelen in de champagne rock pools. Op Fraser mag je de zee niet in omdat het omringd door haaien is dus nee daar wil je ook niet in. Na een leuke dag zakten de zon weer langzaam onder en Lysanne en ik besloten om nog even naar het strand te gaan om van de mooie kleuren in de lucht te genieten. Eerst even een dingo stok zoeken voor het geval dat. En daar liepen we dan met onze stokken het strand op te giechelen. Het was al donker en de kleurtjes waren niet meer zichtbaar. Er stonden twee auto's met twee tourguides erin die ons een biertje aanboden. Dan nog maar even gezellig kletsen voordat we aan ons avondmaal gaan beginnen. Daarna begon ons douche avontuur. Er waren drie douches. In douche een zat een grote huntsman spin. Oh nee hier ga ik echt niet douche.. In douche twee zat een salamander en douche drie zat niks maar kon niet op slot. Wat ga je dan doen? Dan maar samen de salamander in de gaten houden. We weten goed dat hij niks doet maar het idee dat er wat zit.. Na een snelle koude douche begon het feest weer. Na wat spelletjes te hebben gedaan begonnen er al snel mensen op de tafels te dansen en ging het goed los. Nog even met zijn alle naar het strand om de sterrenhemel weer te bewonderen en daarna weer ‘lekker' naar bed.

De laatste dag op Fraser is alweer een feit. We stopten bij een oud wrak van een schip met een mooi verhaal daarachter. Daarna gingen we naar Eli Creek wat een koud riviertje is waar je drijvend werd mee genomen door de stroming. Je hoeft niks te doen en je ziet allemaal mooie bomen boven je voorbij komen met de zon erdoorheen. Toen we weg gingen stonden er ongeveer 40 4wd met blije mensen in het water, muziek, biertjes, de zon en al met al voelde het als een soort festival. Aan alles komt een eind en na de lunch met nog een dingo gespot te hebben gingen we weer terug naar de bewoonde wereld..

1. Papa:
    13 maart 2016
    Hey Debbie en Lysanne

Als ik het zo allemaal lees hebben jullie een goede keuze gemaakt door met boomer op pad te gaan .
    Elke ochtend een duik in de zee omdat het flink warm is ......toemaar .
    Jullie hebben nog ruim een week om nog lekker te genieten met de camper , en dat gaan jullie zeker doen , en trouwens wederom mooie plaatjes hoor .
    Nog veel plezier saampjes xxx
  2. Linda:
    13 maart 2016
    Dag lieveling,

Jouw verhalen worden telkens mooier, spannender en creatiever! Je schrijft echt heel leuk Debbie en je kunt jouw avontuur goed overbrengen door je lange en (vooral)grappige verhalen! Je bent een echte reiziger geworden nu. Ik denk dat ik heel veel van jou kan leren als je terug bent in Nederland, haha! Zo leuk om je verhalen telkens te lezen, want ik weet precies hoe je bent waardoor ik direct jouw gezicht (met een BIG smile) in mijn scherm zie :)

Lieverd ga nog onwijs genieten samen! Voordat je het weet schrijf je alweer je laatste verhaal(tje)!

Ik wacht met smacht op de volgende. Skypen we snel weer (?), want ik mis je!

Heel veel liefs!
  3. Prins:
    15 maart 2016
    Debster !!
    Facking vett met de camper op pad!
    Supper mooie omgeving op fotos te zien.
    Cool om die mensen daar midden in de natuur te feesten . Geniet er van !

X.prinssie