Eerste week NZ

30 januari 2016 - Tokomaru Bay, Nieuw-Zeeland

** WARNING. Ik maak veel mee in een behoorlijke korte tijd dus de verhalen worden iets langer.. Sorry! Als het niet boeiend is dan stop maar gewoon. Houd dit blog tenslotte ook voor mezelf bij. :)

Kia Ora! Of terwijl welkom in de taal van de Maoris. Op dit moment zit ik echt aan de andere kant van de wereld.. Zo voelt het alleen niet. Er zijn zoveel Nederlanders die hetzelfde idee als ik hebben en terecht. Ik heb zo min mogelijk data gekocht om mezelf echt even (een beetje) af te zonderen. Ik zit hier nu en wil er alles uithalen!

Afgelopen week is ontzettend druk geweest. De 22ste wat later op de avond kwam ik samen met Evelyn aan in Auckland. De volgende dag zijn we meteen op de bus gestapt om naar het noorden te gaan. We stopten in Paihia, Bay of Islands wat een heerlijk rustig plaatsje aan de kust is. In de avond gezellig een barbecue met iedereen van de bus en de volgende dag zijn we helemaal naar het noordelijkste puntje Cape Reinga geweest. Hier kwamen de Tasman Sea en The Pacific Ocean samen. Het zou heel bijzonder moeten zijn maar ik zag alleen wat verder op zee water tegen elkaar aan botsen. Het was wel apart om te zien maar heel bijzonder? Na een beetje rond te hebben gelopen zijn we verder gereden naar de zandduinen om te gaan sandboarden. Heel leuk, maar ik had nog steeds blauwe plekken van de keer daarvoor haha. Filmpje kun je later terug vinden. Vervolgens hebben we over 90 mile beach onze weg terug naar Paihia voortgezet. De volgende ochtend heb ik een boottocht naar Hole in the Rock gedaan. Onderweg veel dolfijnen mogen spotten en we zijn op een eiland gestopt waar je een mooi panoramisch uitzicht had. Wauw, zo'n mooi uitzicht als daar heb ik volgens mij nog nooit gezien. Het water was zo helder, groen en blauw, overal lagen bootjes te dobberen en alle eilanden waren zo mooi groen. Aan alles komt een eind dus later op de middag vertrokken we weer naar Auckland. Dit was ook het moment dat Evelyn en ik weer uit elkaar gingen. De reis samen was voor een korte duur.

Wat later op de avond kwamen we aan in Auckland. Ik had gezellige mensen in de bus en we besloten om even de stad in te gaan voor één drankje. Uit eindelijk werd het een hele kroegentocht. Het was een super gezellige en leuke avond. Ach je weet hoe die dingen gaan. De volgende ochtend zijn we door gereden naar Raglan. Daar verbleven we in de Kariori lodge wat echt geweldig was. Geen bereik, op een berg, alles groen en de kamers waren in een soort van keet. Mijn uitleg is niet fantastisch dus als je een beter idee wilt krijgen kun je beter even Google gebruiken. Dezelfde middag ben ik nog wezen surfen. Deze keer zonder les en dat heb ik geweten ook. Mijn eerste wasmachine is een feit. Je valt van je plank en je word meegesleurd alsof de zee de wasmachine is.. Ach ook leuk om een keer mee gemaakt te hebben. Na een lange avond met flink wat dans moves eruit gegooid te hebben was surfen niet het beste idee..

De wekker ging weer vroeg en het was weer tijd voor het volgende plekje genaamd Mourea. Onderweg hebben we een stop gemaakt bij de Waitomo caves. Daar ben ik met wat andere een excursie gaan doen door de grotten. We hebben drie uur onder de grond gelopen, gezwommen, geklommen en toobing gedaan. Dat is simpel weg op een band zitten en om je heen kijken. Het was weer helemaal donker en mochten duizenden glowworms spotten. Veel meer dan de vorige keer en het blijft apart en mooi om te zien. Na de excursie ging de reis door naar Mourea maar dat duurde wat langer dan verwacht aangezien de buschauffeur een paar keer verkeerd reed. Uiteindelijk kwamen we dan aan bij een Meeting house van een Maorische familie.

We kwamen aan en een jongeman zat ons op te wachten om het een ander te vertellen. Na zijn praatje moesten we stil naar binnen, op onze blote voeten en natuurlijk respect tonen. Zijn broer begon in het Maoris 10 minuten te praten wat simpel weg het welkomstwoord was. Vervolgens moesten we iedereen begroeten met de Hongy. Je geeft een hand, zegt Kia Ora en geeft twee stootjes met je neus op de neus van de ander. Dit was een beetje vreemd voor iedereen en een kleine lachbui hoorde er natuurlijk bij. Na wat gegeten te hebben kregen we een optreden van de Maoris. Het bestond uit zang, dans (haka) en muziek. Ik had het allemaal veel agressiever verwacht dan wat het was.Het was een hele mooie avond en even later kregen de mannen de Haka dans aan geleerd en de vrouwen de vrouwelijke versie. Filmpjes kun je vinden bij video's! Dit was natuurlijk lachen, gieren, brullen en heel gezellig. Na een andere intensieve dag sliep ik met 42 andere op een kamer. Ik vond het geweldig! Gezellig met zijn alle bij elkaar. Love it! Na een heerlijke (beetje korte nacht) ging de reis weer verder. Op naar Rotorua.

Het was maar een klein stukje in de bus voordat we in Rotorua aankwamen. Je hebt daar veel vulkanische grond, modderbaden en geisers. Met paar gezellige Nederlandse meiden ben ik naar het Wai-O-Tapu Thermal Wonderland geweest. Daar konden we dit allemaal terug vinden. Na twee uur in de stank van zwavelzuur te hebben gelopen en wat mooie foto's te hebben gemaakt vonden we het wel weer mooi geweest. Zelfs in het stadje komt er met regelmaat een stank lucht voorbij. In de nacht werd ik wakker en een enorme walm kwam zo me neus binnen dringen. Oh bah.. Leuk om gezien te hebben maar de volgende dag vond ik het prima om daar te gaan naar de Oostkust.

We gingen weer verder met een klein gezellig busje met een prettig gestoorde vrouw als buschauf. Na zowat de hele dag in de bus te hebben gezeten kwamen we weer aan. Eten en daarna lekker met een kampvuur op het strand wat drankjes wegtikken. In het oosten van Nieuw Zeeland komt de zon het eerst op dus natuurlijk zetten we daar de wekker vroeg voor. We zaten op tijd op het strand maar helaas.. Het was te bewolkt en zagen hem niet doorkomen. Op dit moment zit ik nog steeds in het oosten dus ik ga het morgenvroeg gewoon nog een keer proberen!

Het gaat allemaal mega snel. In Australië deed ik alles heerlijk op mijn gemakje maar dit is een andere manier van reizen. Je bent een of twee dagen ergens en gaat weer door. Je kan langer blijven als je wilt maar dan moet je wel weer plek hebben in de volgende bus. We zitten veel in de bus en ben ook regelmatig helemaal gesloopt maar het is het zeker waard en kijk uit naar mijn andere weken dat ik hier mag zijn!

1. Papa:
    Hey Debbie
    Kijk weer een mooi verhaal op mijn vrije zaterdag om te lezen , leuk !
    De day after ,waar maan the voice heeft gewonnen en nu de maandag in een keer een andere betekenis krijgt , echt maanzinnig .
    Over neuzen gesproken is wel grappig he , weet nog dat mijn tante (uit n.z) ons dat kwam leren ruim 30 jaar geleden , heb het niet overgenomen overigens.
    Ik lees verder dat jij je heel goed vermaakt en dat is prettig om te lezen , trouwens een mooie foto van die groen blauwe zee met die bootjes .
    Pas goed op jezelf en ga verder met genieten meid xxxx
  2. Coby en de rest:
    30 januari 2016
    Hoi debbie, nee hoor het is helemaal niet saai om jou verhalen te lezen. We kijken weer uit naar de volgende verhalen, hier regent het weer in Herpen , en we gaan weer verder met het gewone leventje ( in tegenstelling met jou ) gr Rob en coby
  3. Jacq:
    30 januari 2016
    Ha Debbie, leuk een verhaal vanuit Nieuw Zeeland! Krijg er de kriebels van. Mooi land ook hè. En als je 'Lord of the ring' gezien hebt zul je ook wel landschap herkennen. Zeker straks op zuidereiland eiland bij milford sound. Op de foto's zie ik dat je de reuzen varens ook gespot hebt. Nice hè. Gelukkig nog heel wat dagen daar om te genieten. Go your own way bij wat je wil zien en enjoy. xxx
  4. Prins:
    2 februari 2016
    Debster !!!

Ik geniet er van om je verhalen te lezen !
    HAHAHA ja ja Debie en een drankje doen , tuurlijk wordt dat een kroegen tocht :P
    Geniet er van ! dat doe je al !
    leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt
    Have fun en let op je zelf !

x Prinske