Lovely start in Perth!

3 april 2016 - Perth, Australië

Ik zit in de shuttle op weg naar het vliegveld van Cairns wanneer ik voorbij de lagoon rijd, de gezellige straat met aan mijn linkerkant talloze restaurants en barren, de zee aan mijn rechterkant met barbecues waar het super vol staat met jongeren en drankjes. Oh wat is Cairns leuk zeg, maar het is ook tijd voor een nieuw avontuur. In de shuttle zitten twee jongens apart met wie ik al snel aan de praat raakten. Ook zij vliegen naar Perth. Ah gezellig dan hoef ik in ieder geval niet alleen te wachten. We zitten lekker te kletsen en de tijd vliegt voorbij. Tijd om mijn vliegtuig outfit aan te gaan doen dus! We gaan aan boord en ik zit naast Luke wat een van mijn airportmates is. Oh man wat zitten we toch rechtop. Stoel kan niet naar achteren.. Mm vervelend, hoe ga ik dit 5,5 uur volhouden. Mijn zachte hunkemöller sokken gaan aan, muziek gaat in en mijn nekkussen is weer opgeblazen. Ik zit er zo goed als klaar voor!

Zijn we er al? Nee nog een paar uur te gaan. De vlucht gaat niet echt snel voor mijn gevoel. Na 5,5 uur kwamen we dan eindelijk aan. Zo raar om zo ver te vliegen en nog steeds in hetzelfde land te zijn. Dat is toch bizar? Ik stap het vliegtuig uit en brr wat is het hier koud zeg. Nee dit was niet mijn bedoeling! Ik ging juist hierheen omdat het hier in de winter lekker blijft. Oh oh heb ik nu wel de juiste keuze gemaakt? Sam onze andere airportmate werd opgehaald door familie. Na een kleine puzzel stap ik samen met Luke de bus in en vervolgens de taxi. Het is 2 uur in de nacht wanneer ik bij mijn hostel aan kom. Het is hier 2 uur vroeger dan dat het is in Cairns dus voor mijn gevoel eigenlijk 4 uur. Ik check in bij mijn nieuwe hostel en kom aan op mijn kamer. Wat een stink hol is dit! Gatver.. Al snel ben ik de kamer uit om te meeten met René, een jongen die ik in Nieuw Zeeland heb leren kennen. We zijn op zoek naar een bar maar alles gaat net dicht. Helaas, dan maar een wandeling door de stad en wauw ik vind Perth echt mooi. Eindelijk weer een stad met hoge gebouwen. Dit is tenminste een echte stad!

De zon schijnt en het is tijd om een van de mooie stranden van Perth te gaan bezoeken. Fremantle South Beach is een rustig strand en het water is behoorlijk koud. Ik kom net uit het tropische noorden waar de zee 33 graden was en nu is het ijskoud! Na een verkoelende duik en een tijdje op het strand te hebben gelegen werd het weer fris en tijd om te gaan. Samen met René proost ik in de haven van Fremantle. Wat een leuke wijk is dit en ik heb echt het gevoel dat ik in Europa ben! Na gezellig gekletst te hebben en met lege glazen op tafel is het tijd om terug naar mijn stinkhol te gaan..

Oké de zoektocht naar werk gaat nu beginnen, maar waar in hemelsnaam moet ik starten? Ik ben aan het kletsen met wat mensen van het hostel. Een meisje had 200 sollicitatie brieven verstuurd en 5 reacties gekregen. Mm dit is niet echt positief. Oké ik ga mijn tijd niet alleen maar aan werk verspillen. Ik heb een berichtje op backpackers in Australia gezet en verder hou ik me ogen open voor wat komt en ondertussen ga ik lekker Perth verkennen en genieten. Want wat is het een leuke stad zeg. Totaal niet wat ik had verwacht. Ondertussen komen er wat berichten en handige tips binnen voor werk. Een bericht was van een Nederlandse meid en raakten in gesprek op Facebook. He, vind je het anders leuk om zo naar een parkje te gaan met wat biertjes? Ja gezellig wad haar antwoord en even later zaten we samen in Kings Park te genieten van een biertje met een uitzicht waar je u tegen zegt. De skyline aan onze linkerkant en de rivier aan de rechterkant. Dit is zo random maar zo gezellig! Een andere reactie op mijn Facebook bericht kwam van een Nederlandse jongen. We raakten aan de chat en even later kreeg ik een uitnodiging om aardappelen te komen eten deze avond. Nah ook weer zo random maar hoe leuk? I’m in! Yvette (Nederlandse meid) moest ervandoor en ik ook want ik kan de Nederlandse kost al ruiken!

Zo, dat smaakte goed Frank! Dankjewel en ja ook in Perth voel ik me al helemaal thuis. Het is alweer avond en ik afgesproken met Luke mijn airportmate. We lopen door de stad opzoek naar een leuke bar. Best veel barren zijn gesloten maar we vinden er ook een paar die gelukkig open zijn. We lopen in Northbridge wat een leuke wijk is vol kroegen en barren dus de kans is groot de we wat leuks vinden en tadaa! Daar is Mustang een bar waar heerlijke Spaanse klanken uitkomen. Kom we gaan hierheen! Het is salsa avond en de dansvloer staat vol met vrolijke mensen. Dansen maakt iedereen blij! We staan aan de bar met een drankje naar alle mooie dansende mensen te kijken totdat ik zelf ten dans word gevraagd. Oh god, daar gaat ie dan! Ik laat mezelf maar gewoon leiden en dat heb ik geweten ook. Ik werd alle kanten op geslingerd en nu was ik zelf een van die lachende vrolijke dansers. Mm wat leuk is dit! Het nummer was voorbij en ik ging terug naar mijn drankje. Niet heel veel later gingen de heupjes weer van links naar rechts. Wat een leuke avond is dit! Deze hele dag was zo leuk!

Jeej vandaag ga ik meeten met twee jongens met wie ik de groepsreis op het begin ben gestart. Na 4 maanden meeten we elkaar aan de andere kant van Australië. Te gek toch? We liggen op het strand van Fremantle te luieren. Hendrik heeft een tour geboekt voor deze middag door de gevangenis maar voordat we daar naar toe gaan, gaan we eerst lekker fish and chips in de haven eten. Wat voor tour is het eigenlijk? Daar kwamen we al snel achter. Het is tour door de tunnels die gegraven zijn door de gevangen om water omhoog te halen. Ze hebben 20 meter diep, met gewichten, in het donker, 7 jaar gegraven in slechte omstandigheden om drinkwater omhoog te krijgen. Daar denken wij tegenwoordig niet aan als we een glas pakken en de kraan opendraaien. We krijgen een pak aan, een harnas rubberen laarzen en een helm. Na een introductie filmpje klauteren we 20 meter naar beneden de duisternis in. We lopen gebukt door de tunnels en krijgen interessante informatie. We luisteren naar een verhaal van de tourguide totdat hij lights off lights off door zijn walkytalky zegt. Omg het is zo donker. Zijn me ogen wel open? Ja dat zijn ze ielw ik zie echt niks en beeld me in dat een blinde zo door het leven heen gaat. Oh ik krijg het benauwd en ben blij wanneer de lichten weer aan gaan. Dat was een akelig gevoel. Even later gingen we met kleine bootjes door de tunnels heen. Het licht ging nog een keer uit en we moesten proberen met onze handen vooruit te komen en de juiste ingang van de volgende tunnel vinden. Dit ging finaal mis en wat hebben we gelachen. Het was een interessante tour!

Ik zie een bericht op de Facebook pagina Backpackers in Perth voorbij komen dat ze op zoek zijn naar sales personen. Ach laat ik maar reageren het is in ieder geval iets. Oh bericht terug en ja hoor morgen mag ik op sollicitatie gesprek komen! Ik ben benieuwd! Er is weer een salsa avond dus ik trommel mijn airportmates en de jongens van de groepsreis op. We zijn met een gezellig groepje maar de avond zelf is een beetje slap. Dan maar door naar de studenten/backpackers avond. Dat is een betere keuze voor nu. Na paar uur gedanst te hebben werd het tijd om naar bed te gaan. Met grote toeval lagen mijn groepsreis maten op dezelfde kamer. Haha slaap lekker!

Oh ik moet nu echt even op mijn centjes gaan letten. Dit hostel is best prijzig voor wat je krijgt dus ik heb besloten om naar een ander hostel te gaan wat zowat de helft van de prijs is met waar ik nu zit. Het kan niet veel zijn maar ach ik ben er alleen om te slapen en te douche. OH MY GOD.. Dit kan het niet zijn? Is dit het echt? Het ziet er dicht uit.. Ik ga naar binnen en het is het echt. Met een duipe zucht kies ik ervoor om hier te verblijven. Het lijkt wel een huis voor daklozen maar goed het is even niet anders en het is tijd om mezelf te gaan fatsoeneren voor mijn sollicitatie gesprek. Ik ben onderweg naar mijn gesprek. Het is een uurtje lopen maar dat vind ik niet erg. Met muziek in mijn oren, de zon op mijn bol en een mooie wandeling door de stad en een park kom ik aan bij het doorgegeven adres. Ik voel me goed en ben er klaar voor! Ik ga naar binnen en krijg een rondleiding omdat er nog een ander gesprek aan de gang is. Het is een super cool huis met een mooi uitzicht en een zwembad. Even kletsen met wat anderen en ja nu is het mijn beurt. Mijn beste engels gaat op en voordat ik het weet sta ik weer buiten met de uitnodiging om morgen mijn eerste meeloopdag te maken. Hoppa, zo moeilijk was het niet om een baantje te vinden! Ik zit samen met Luke in Kings Park met wat biertjes om te vieren dat ik ben aangenomen. Het wordt donker en de skyline komt tot zijn recht. Plaatje!

De wekker gaat en ik ben blij. Jeetje wat heb ik slecht geslapen. Het is zo warm in de kamer en er stond de hele nacht een gigantische ventilator naast mijn gezicht te draaien. Ik maak me klaar en besluit deze keer de bus te pakken. Ik heb een meeloopdag met mijn mentor en we gaan bedrijven langs om paintbal tickets te verkopen. Dat is trouwens mijn job. Paintbal tickets verkopen aan bedrijven of in een shoppingcentrum. Ik hoef vandaag alleen maar te luisteren en tips op te slaan. Dat kan ik wel! We lopen van bedrijf naar bedrijf en ik vind het leuk om Australië ook op deze manier te zien. Ik heb gezellige collega's en het gevoel dat het hier wel goed gaat komen. Het is vrijdag avond en dus meet ik weer met mijn airportmates voor een drankje in de stad. Ik ben kapot en morgen heb ik weer een meeloopdag dus ik ga verstandig op tijd terug naar mijn crapy hostel.

Dit weekend staan mijn collega's op een Comic Con Event. Geen idee wat het is maar ik ben uitgenodigd om te komen kijken en wat nieuwe dingen te leren. Ik kom aan bij de evenementenhal en zie allemaal verkleden mensen. Ach het zal wel. Ik kom binnen in de hal en omg wat is dit toch? Super veel mensen lopen verkleed als een of andere superheld of een personage uit een film. We hebben twee stands op de beurs staan en ik heb mijn ogen uitgekeken. Na 8 uur mensen proberen te stoppen en mijn verhaal te oefenen kwam er 1 sale uit. Eerste dag en 1 sale? Ik ben tevreden. Het event is voorbij en morgen ben ik vrij dus het tijd om mezelf op te gaan frissen en de stad in te gaan. Ik heb weer afgesproken met Luke, een collega, Yvette en Mike. Eerst een rondje langs de skyline van Perth om vervolgens een lekker drankje op het foodmonth event te nuttigen. Dit ging al snel dicht en we vervolgden onze weg naar Northbridge voor een andere leuke stapavond. Gezellige mensen, leuke wijk, goede muziek en een lekker drankje. Ja ik vind het leuk hier!

Ik ben vrij en het is lekker weer dus het is tijd om een ander strand van Perth te gaan bezoeken. Samen met mijn collega rijden we naar Scarborough beach en inderdaad zoals ze zeggen is het ook echt. Wat een plaatje! We gaan de zee in en ik denk aan Luke zijn verhaal. Hij was hier een paar dagen geleden, in de zee, toen de sirenes afgingen. Er zwom een 3,5 meter lange haai 100 meter van de kust af. Dus ik duik er snel even in en kijk alleen maar om me heen. Even over wat golven heen springen en binnen no time sta ik weer veilig op het strand. Fjieuw! Ik lig te slapen op het strand totdat de kou overheerst. Ik bibber wakker en zeg: Zo, het is een beetje koud hé? Hij kijkt me aan met een blik van waar heb jij het nu over? En al snel realiseer ik dat ik Nederlands tegen mijn Nieuw-Zeelandse collega zit te praten. Oh vandaar die blik haha! Eenmaal terug in het hostel werd een tijd om een wasje te draaien, te koken, huiswerk door te nemen en te gaan slapen maar eerst een kakkerlak weg zien te halen..

Ps. Vanaf nu praat ik echt alleen nog maar Engels..

1. Anky:
    12 april 2016
    lieve Deb, zo te lezen heb je het nog steeds ontzettend naar je zin. Het is iedere keer weer leuk om je verhalen te lezen, toch mag je van mij wel weer terug komen hoor! haha
  2. Perle:
    12 april 2016
    Lieeeeeve deb! Wat word ik toch enorm vrolijk van je leuke verhalen. Mega jaloers maar ozo blij voor je ! XXX
  3. Mama:
    12 april 2016
    Ben blij dat je het hier ook weer goed naar je zin hebt, had het ook niet anders verwacht meiske! Fijn dat je ook weer meteen aansluiting hebt gevonden en natuurlijk een Job erbij om te blijven overleven he. dat doe je allemaal heel goed!! Ben trots op mijn meiden xxx groetjes uit Gambia
  4. Monique:
    12 april 2016
    Perth is zo mooi! Wij hebben gelogeerd bij mensen die oorspronkelijk uit Berghem komen. Fremantle, hoge gebouwen, het komt weer allemaal voorbij. Veel plezier nog!!