Ode aan de oostkust en aan Lies!

27 maart 2016 - Cairns, Australië

We hebben Boomer net ingeleverd ergens op een industrie terrein. Hoe komen we in het stadje? Oh dat regel ik wel zeg ik vol vertrouwen tegen Lies. Uh meneer, hoe komen we in de stad? Er gaat een taxi voor 10 dollar was zijn antwoord. Na wat charmes in de strijd te hebben gegooid en Lies die een goede review had geschreven riepen we samen voor de deur van ons hostel: Thank you very much! :) We komen op onze kamer aan en oeh wat is het hier fris. Brr, ach wel even lekker. Ik ga op het bed liggen en wow dit hele bed is gewoon voor mij alleen? Jep een heel eenpersoonsbed voor mij alleen. We zijn het stadje aan het verkennen en ik voel me weer als een poppetje ergens op de wereld. Er zijn overal mensen, er is weer leven en nu ik hier ben besef ik dat ik dat toch eigenlijk ook wel fijn vind. Na twee drankjes in de bar onder het hostel te hebben gedaan besloten we om verstandig naar bed te gaan en oh wat was het koud. De extra dekens kwamen goed van pas!

Het is nog vroeg maar ach dat zijn we nu wel gewend. Er staat een grote boot voor ons klaar in de haven genaamd Ocean Freedom. Vandaag gaan we snorkelen en duiken in het Great Barrièr Reef en dan op het outer reef dus een stuk verder dan de meeste tours gaan. Na twee uur gevaren te hebben waren wij de eerste lichting die mochten duiken. Pak aan, gewichten om, flippers aan, fles achter op de rug, masker op, luchtslang in de mond en met een grote stap naar voren lag ik erin. We moesten eerst wat oefeningen onder water doen die me nogal benauwde. De zee was ook niet stil wat het er niet makkelijker op maakt (althans, voor mij niet). Mm ik weet niet of ik dit wel wil doen ging er door mijn hoofd. Ik heb een keer vaker gedoken en toen ging het gewoon goed dus kom op je kan het wel en na wat geruststellende woorden van de instructeur nam hij me arm in arm mee de onderwaterwereld in. Al snel zag ik niet meer heel helder door mijn duikbril en langzaamaan kwam er water binnen. Oké, even de oefening doen die ik daarvoor had geleerd maar al snel kwam er opnieuw water in. Grr vervelend en na tientallen keren de oefening gedaan te hebben besloot ik mijn duikbril maar gewoon vast te houden. Kom op Deb, geniet je ligt in het Great Barrièr Reef.. Al snel zagen we wat nemo's door het koraal bewegen. Een, twee, drie nee vier! Jeej finding nemo ✅. Na 25 minuten door de bergen van het gekleurde koraal te hebben gedoken ging ik samen met Lies snorkelen. Wow ik voel me als een vis in het water met die snorkel in mijn mond. Laat mij maar gewoon snorkelen!

We liggen in het water te kijken wat er allemaal onder ons gebeurd. Ik hoor wat gekletter maar wat is het? Ik kom omhoog en het regent intens hard. Het lijkt net een grote douche! Mm zullen de vissen dit ook zo ervaren? We klimmen terug de boot op en varen door naar het volgende rif. Ik heb geen idee hoe ver we op zee zitten maar het is best ver. Iedereen zit binnen te schuilen terwijl Lies en ik het bovenste dek met een biertje delen. Ookal regent het pijpenstelen: Cheers, Life is good! We komen aan bij een zandbank en een klein bootje met een glasplaat als bodem zet ons erop af. De snorkel gaat weer in en eens even kijken wat we hier allemaal kunnen zien. Door het dansende koraal heb ik nog 5 andere nemo's mogen spotten en maar liefst 5 stingrays (pijlstaartroggen). Oké nu ben ik er ook wel klaar voor om een reefshark te zien maar helaas! Na weer een tijd in het water te hebben gelegen klom ik terug de boot op en ik zie allemaal visjes omhoog springen aan de zijkant van de boot. Ach het zal wel maar als snel zag ik een oude vrouw overgeven en de visjes hadden blijkbaar honger.. Jakkie!! Iedereen is letterlijk knock-out en de terugweg was stilletjes. Zullen we vanavond wat drankjes gaan doen? Ja leuk en het is de eerste keer in maanden dat ik me fatsoenlijk heb opgedoft. Als twee stralende zonnetjes staan we al snel los te gaan op de dansvloer. Ja we zitten er lekker in totdat de klok twaalf uur sloeg. We moeten eruit?! Waarom? Het gaat dicht want het is goede vrijdag..

Het is weer 06.00 wanneer de wekker gaat. Ik kijk Lies aan die ook omhoog kijkt en ik check nog even de tijd. Ik ben te enthousiast geweest en kan nog een uur blijven liggen. Een uur later gaat de wekker en ja nu mag ik eruit! Al snel zitten we in een busje die ons een uur buiten Cairns afzet. Het is goede vrijdag en wat gaan we vandaag doen? Nog een skydive! Dit keer ben ik helemaal niet zenuwachtig en ik heb er gewoon zin in. Wat een verschil is dat met de vorige keer zeg oef! Er worden een stuk of 7 Chineese namen opgenoemd en die van Lies en mij kwamen erachteraan. Het is onze beurt! Lies had al snel haar instructeur en die van mij? Die was overal en nergens behalve bij mij. Mm als hij maar achter me zit bij de sprong.. Iedereen stapt het vliegtuig al in maar waar is die van mij nou? Het scheelt dat ik relaxed ben en ik kan er eigelijk wel om lachen. Heb ik weer! Met een vliegtuig vol chinezen en Lies die achter me zit stijgen we op. Het is behoorlijk bewolkt en donker totdat we boven de wolken komen. Ja hier is het weer licht en blauw. Gek eigenlijk he? De deur gaat open, we zijn op 14.000 ft wanneer de instructeur me naar de rand schuift. Ik ben de eerste die mag en voordat ik het weet hangen we na een paar salto’s alweer recht. De adrenaline begint te gieren wiehoe daar gaat hij weer! Ik kijk uit op een gigantische wolk en brrrrr het is koud, ik voel waterdruppels overal en hij is zo dik! Er zit een klein gat in de wolk en boem weer in een nieuwe of nog steeds dezelfde ik heb geen idee. Hoe cool is het om gewoon door een wolk heen te vallen? We zijn er weer uit en de parachute volgt snel. Jeah, did it again en na een stukje zelf gestuurd te hebben en na wat duizelingwekkende rondjes stond ik weer veilig op de grond. High five met de instructeur en ja hoor hij is er alweer vandoor. Hé bedankt he en al snel land Lies na mij. Jeah we did it!

Pff ik ben kapot zeg.. Ja ik ook! Zullen we een napje doen? Im in en 5 uur later tikt Lies me aan. Ik ga mijn filmpje ophalen! Wat denk je ervan? Wil je nog slapen vanavond? Ja laat ik ook maar wakker blijven nu. We zitten samen te lachen om onze filmpjes van de skydive. Die van Lies is super leuk en die van mij is natuurlijk weer helemaal ruk maar goed daar gaat het niet om. ;) We horen zojuist dat de bar pas om 12 uur opengaat. Is dit een grap? Nee het is goede vrijdag.. Oké zullen we dan wat drankjes halen om van te voren te nuttigen? Ja goede! Dat dachten we maar alles wat gesloten. Hoe gaan we dit in hemelsnaam vol houden. Na weer lekker getut te hebben vonden we een restaurantje waar we toch wat wijntjes konden doen. Ik heb geen idee waar ik over paar dagen ben maar ik weet wel dat ik snel een baantje moet gaan zaken. Ik maak me een klein beetje druk maar waarom? Omdat ik niet weet naar welke mooie plek van de wereld ik nu weer ga? Ik begin te lachen zodra ik erachter kom dat dat me enigste zorg is.. Er staat een gigantische rij bij de bar van ons hostel en om 12 uur brak het los. Dansen is het enige wat we doen 5,5 uur later gaan we weer lekker naar dromenland.

Het is 12 uur wanneer we een beetje beginnen te ontwaken. Met de alcohol nog lichtelijk voelbaar van een paar uur geleden beseften we beide dat we veel te veel geld hadden uitgegeven. Ai, Cairns is leuk! Ik voel me hier super thuis wat denk ik ook wel door Sunnybeach en Lloret komt. Misschien vind ik Cairns wel te leuk en moet ik hier weg voordat ik zometeen niets meer over heb. Oké wat ga ik doen? Ik boek gewoon een ticket naar de andere kant van Australië en ik zie het wel! Er valt een hele last van mijn schouders af nadat ik mijn vliegticket in mijn tas stop. We liggen in de zon bij de lagoon. De lagoon is een mooi nagemaakt strand/zwembad aangezien we hier niet in de zee kunnen zwemmen vanwege de kwallen. Ik begin weer helemaal de oude te worden en ik besef dat ik gewoon echt dat ticket heb geboekt. Het is hier zo leuk en lekker warm waarom wil ik hier weg? Ach, waarschijnlijk is het aan die andere kant ook leuk! Na een fijne douche lopen we door de night market en kopen we ons laatste armbandje samen als herinnering aan ons avontuur. Na een gezellig hapje gegeten te hebben en wat avonturen omhoog gehaald te hebben lag ik knock-out in bed.

Het is vroeg in de ochtend en tijd om afscheid te nemen. Lieve Lies, dankjewel voor dit avontuur en alle leuke dingen we samen mee hebben mogen maken! Zonder jou was het niet het was geweest!

Deze lieve, leuke en grappige woorden van Lies wil ik niet kwijt raken dus ik zet ze maar al te graag in mijn blog: Thanks voor alle mooie momenten lieverd! In deze drie weken hebben we het zo goed gehad samen. Wat een avontuur. We hebben genoten van alle mooie plekjes waar we kwamen, gelachen om ons gestuntel, gevloekt om alle beesten en lol gehad overal waar we kwamen. Ik ben zo blij dat ik gereageerd heb en dat we dit samen hebben gedaan. Dat zal ik nooit vergeten en ik weet zeker dat we elkaar nog vaak gaan tegenkomen. Het mooiste compliment krijg je wel als mensen niet geloven dat je elkaar pas kent en denkt dat je al je hele leven vriendinnen bent. Zo voelt het ook! Lieve debs, bedankt voor al deze mooie momenten. Nog even wat herinneringen: Samen zuchten, puffen en tierende de berg op lopen bij de Glass House Mountains, alle ochtendduiken die we hebben gedaan, maar Noosa en Emu Park in het speciaal. Alle insecten die we van ons af moesten slaan, met onze slippers ready to kill, dat ik je zo ongeveer elke ochtend wakker maak omdat ik naar de wc moet. Het is zoo heet, ja zoo warm honderd keer zeggen als we buiten in de zon lopen of in Boomer liggen
Bang zijn voor kwallen en zelfs voor vissen in het water. Kangeroes missen tijdens Scooteroo, samen in Eli Creek liggen terwijl er nog niemand is en echt genieten, fotoshoots houden op elk mooi plekje dat we zijn. Jij als super goede fotograaf en ik die altijd alles scheef houdt. Feestjes waar we weer eens op de meeste gekke plekken belanden. Heerlijk meezingen in de auto en de tekst bijna altijd wel verkeerd zingen, mijn geweldige parkeerskills.. We willen het liefst alle beesten in het wild zien, maar als we ze echt zien toch een beetje bang zijn.
Plassen met de deur open, samen douchen doordat in elke douche een beest zat.. Ik kan nog zoveel meer opnoemen, maar laat het hierbij!

Zo dat zegt wel genoeg he? Nogmaals dankjewel lieve Lies en ik zie je terug in Nederland! Na nog een paar uur geslapen te hebben moet ik mijn tas nu ook gaan pakken. Mijn vlucht gaat pas laat in de avond dus ik ga nog lekker even chillen bij de lagoon en meeten met Ferry! Een reisgenootje die ik in Nieuw Zeeland heb leren kennen. Zo raar om nu weer hier samen te zitten maar ook zo leuk! Na gezellig gekletst en nog wat gegeten te hebben werd het tijd om naar het vliegveld te gaan. Ik kan niet geloven dat ik de oostkust al heb gedaan. De tijd vliegt voorbij en ik vlieg nu door naar mijn volgende avontuur: Perth, West Coast of Australia, here I come!

1. Mama:
    4 april 2016
    Wat vies he van die visjes die het spul van och schatje, ik hoop dat je aan de westkant ook zo'n fijne tijd kan gaan meemaken......maar dat zal voor jou geen enkel probleem gaan worden. Geniet maar lekker meiske xxx
    Je hebt nu in ieder geval nu wel een baantje....om daar weer leuke dingen mee te gaan doen. xxx
  2. Mama:
    4 april 2016
    ik bedoelde dat spul die de visjes op aten, die de vrouw die zeeziek was geworden iehhh jakkes, Ach ja de zee geeft en de zee neemt....
  3. Papa:
    4 april 2016
    Dag dochterlief , wat heb je een prachtige tijd gehad met Lies als ik het zo lees .
    Fijn dat je dat met haar kon delen , en als je elkaar weer in Nederland ziet dat kunnnen jullie weer alle momenten samen beleven .
    Een baantje heb je nu ook en dat is prima , volgens je laatste bericht begint het te lopen nu, en ga je lekker verdienen.
    Veel succes verder in Perth met alles en wacht weer op je mooie volgende verhaal xxx