Een slapende hond op mijn borst

11 juli 2016 - Dowerin, Australië

Oepsie! Het is alweer iets langer dan een maand geleden dat ik een verhaaltje getypt heb. De tijd gaat ook zo ontzettend snel maar hieronder kun je lezen wat mij de laatste tijd bezig heeft gehouden.

Het is 8 uur wanneer de wekker gaat in het mooie appartement van Jackson zijn collega. Je kunt een heel stuk over de stad en de Swan River uitkijken wat niet verkeerd is. We gaan met de lift naar beneden om de auto te verzetten. De sleutel gaat erin, contact wordt gemaakt en er gebeurdt niet heel veel. Oh nee toch zeker.. Het zal toch niet zo zijn dat ik een slechte aankoop heb gedaan? Maar nee, gelukkig springt hij even later aan en verzetten we hem naar een parkeerterrein verderop. De zon schijnt en de bomen in de stad dragen de kleuren van de herfst aan zijn takken. Mm wat mooi! Even een feitje tussendoor: in Australië kennen ze geen herfst en lente. Het is 6 maanden zomer en 6 maanden winter. Of ja winter.. We lopen terug richting het appartement en komen een bakker tegen waar we de tijd nemen om een ontbijtje te nemen. Ik hou van de stad! Alles wat je nodig hebt is binnen handbereik. Even uitbuiken op bed, douche, boodschappen doen en dan vervolg ik mijn weg weer naar huis. 200 kilometer verder met mijn nieuwe vriend, wat roofvogels, een boel kaketoes (mooie gekleurde papagaaien), een dode kangoeroe en mooi landschap ben ik weer thuis! Ik ben helemaal blij!

De week gaat weer beginnen en de tijd vliegt voorbij. De centen zijn weer verdiend voor deze week. Het is vrijdag en de baas vraagt wie er morgen wilt werken. Mijn hand gaat direct de lucht in: I want! Ik kan al het extra's gebruiken aangezien mijn nieuwe aankoop van afgelopen weekend. We zijn onderweg met een grote truck en een ute naar het roadhouse van Gidgigenup. Bijna alles wat in de workshop staat mag onze baas hebben dus het wordt een dag flink tillen. Brett, Hayley, Kim en ik komen binnen gelopen en de eigenaar begint vrij snel te lachen. Waar zijn de sterke mannen? Vraagt hij aan onze baas. Ga je dit echt met drie meiden doen? Succes! Ohje iemand onderschat vrouwen hier? Laten we hem het tegendeel maar eens gaan bewijzen (sukkel)! 14 uur later zijn we weer thuis met een overvolle truck en onszelf helemaal onder de olie te hebben gesmeerd. Zo dat was me het dagje wel weer en ik maak me klaar om naar bed te gaan totdat er op de deur wordt geklopt. Ik maak de deur open en Glenn een jongen uit het dorp komt met twee flessen drank binnen gevallen. Party is here tonight right? Uh niet dat ik weet maar kom binnen?! Niet veel later wordt er weer op de deur geklopt en langzaamaan stroomt huis vol mensen. Dit was niet echt de planning maar ach waarom ook niet! Proost! :)

Het is zondag wanneer Hayley ons meeneemt naar haar vader zijn boerderij. We rijden over het grote landschap heen en wat een mooi stuk grond heeft hij zeg. Veel schapen, rotsen, bergen en overal voelt het rustig. Er komen wat verhalen naar boven van vroeger en haar opvoeding. Het is zo anders dan dat wat wij kennen. Het leven is mooi maar waar je ook bent op de wereld, het is overal iets!

De week begint weer en er mag weer gewerkt worden. Maandag, dinsdag en woensdag vliegen voorbij als normale dagen maar dan komt donderdag. Ik sta achter de lopende band op het werk wanneer Kim wordt geroepen door de baas. Wat zal er aan de hand zijn? Na ongeveer een kwartier zit ik op de stoel en wordt het snel duidelijk. We hebben erg veel voorraad in schuttingen maar op het moment weinig/geen orders. Het is de verkeerde tijd van het jaar en om overproductie tegen te gaan hebben ze besloten om voor 6 weken dicht te gaan. Ik begrijp het volkomen en ben blij dat ik hier al een behoorlijk tijdje heb kunnen werken. Die 6 weken was ik precies nog van plan om te gaan werken voordat ik weer verder zou gaan reizen maar nu moet ik even met een nieuw plan komen. Volgende week kan ik nog gewoon werken maar daarna gaan ze dicht. Ik stuur Jarrad (de boer met het vliegtuigje) meteen een bericht of hij nog wat hulp kan gebruiken. Even later krijg ik een berichtje dat hij volgende week meer laat weten. Nou, laat ik daar nog maar even niet vanuit gaan. Het is donderdag avond en de bazen hebben ons uitgenodigd voor een avond bier, fish and chips en rugby te kijken. Klinkt gezellig en dat was het ook!

Ik sta weer achter de lopende band en mijn hoofd is over uren aan het maken. Wat zal ik gaan doen? Ik heb nog niet genoeg voor mijn reis.. Hier blijven zonder werk schiet ook niet op.. Misschien is het wel een teken dat ik hier te lang ben en verder moet gaan en ondertussen nog maar ergens een baantje zoeken.. Ik heb op zijn minst nog een week dat ik hier aan de slag kan. Het werk zit er weer op en het weekend kan beginnen. Dat betekent ook dat het tijd wordt om gedag tegen Kim en Mike te zeggen aangezien zij als verassing even terug naar Nederland gaan. Heel veel plezier en nog een goede reis!! Jackson komt over voor het weekend en we beginnen een klein reisplan te maken. Omg mijn buik begint er van te kriebelen en ik kijk er eigenlijk ook wel weer naar uit om gewoon lekker verder te gaan. We laden de auto in, zetten het bed op en hij is klaar voor onze trip!

Op dit moment ben ik alleen nog met Roy over en we starten onze laatste week op de plantage. De maandag, dinsdag en woensdag vliegen weer voorbij. Ik krijg een berichtje van Jarrad of hij morgen even langs kan komen om te praten over het werk dat hij heeft voor de volgende twee weken. Oh wow, hier had ik niet meer op gerekend maar ik pak bijna al het werk aan wat maar kan! Het is donderdag en na twee keer stil te hebben gestaan met de auto ivm de grote plassen water en modder zijn we weer thuis. Zo dat was lachen, althans nu is het lachen maar onderweg was het wel spannend met al het stoom dat onder de motorkap vandaan kwam. Even later klopt Jarrad op de deur en wat ben ik blij. Twee weken erbij scheelt alweer zoveel! Het is vrijdag en de laatste dag op de plantage is een feit. Na het werk nuttigen we nog een paar biertjes en kletsen wat weg. Ik voel me zo thuis hier. Ik heb een eigen huis, auto, huisdier, job en iedereen zegt gedag of zwaait naar elkaar. Ik zou hier echt niet voor altijd willen wonen maar om een periode zoals deze hier mee te mogen maken is zeker een bijzondere beleving. Want wat heb ik genoten van de rit naar het werk. Iedere dag een half uur rijden en niemand tegenkomen, de rode gravel wegen, de kangoeroes die voorbij springen, de kleuren van de zon die op gaat komen, de sterren en de maan. Ik zou degene die dit leest zo graag even mee willen nemen en laten zien hoe het er hier aan toe gaat. Hoe mooi en rustig het hier is. Maar helaas gaat dat niet zo makkelijk en dat besef ik me maar al te goed want ja, ik ben nog steeds aan de andere kant van de wereld.

Ook Roy gaat het huis verlaten en zo blijf ik alleen over. Gelukkig komt Jackson over dit weekend en mag ik de hond van de baas hebben om mij gezelschap te houden zoals hij de laatste twee weken ook al heeft gedaan. Het is een rustig weekend en 75 kilometer verderop haal ik maar meteen boodschappen voor twee weken aangezien de koelkast en de vriezer nu alleen van mij is kan dat makkelijk!

In de ochtend kan het hier best fris zijn. Laatst heeft het gewoon gevroren en moesten we krabben. Wie heeft er nu weer een krabber in zijn auto in Australië? Niemand dus een spatel was een goede optie. Zodra de zon er is is het meestal wel lekker maar zodra hij onder is is het fris. Het huis is continu fris en de heater werkt maar af en toe. Verwarming kennen ze hier niet. Alleen de nieuwe huizen en in de stad kennen ze het. Zo vaak hebben ze het ook niet nodig dus dat scheelt. En kun je je voorstellen dat alles hier kleur krijgt in de winter? Het is overal zo mooi groen of een andere kleur door de bloemetjes. In de zomer is alles zo uitgedroogd door de hitte en in de winter komt het weer tot leven. Een omgedraaide wereld en zo apart om te zien.

Het is maandag en mijn eerste dag op de boerderij gaat beginnen. Eens zien wat voor klusjes ik mag gaan doen. We rijden rond in zijn ute om het land te checken en om mij een beetje wegwijs te maken. Tja hij heeft zoveel land en verschillende boerderijen dat dat ook geen slecht plan is. We kijken bij de lammetjes en alles is oké. Er rent een vos voorbij, wat kangoeroes hopen snel weg en een roofvogel spreid zijn vleugels. Cool! Na wat ute’s en machines schoon te hebben gespoten zit de eerste dag er alweer op. Dat was een kort dagje?! De rest van de week bestaat uit strijken, vouwen, dozen inpakken, schoonmaken, rond rijden en machines schoonmaken. Niet allemaal werkzaamheden die je op een boerderij verwacht maar ik ben super blij dat hij me op deze manier wat werk kan geven. Het was een gigantisch chille eerste week en het rijk alleen is ook wel even lekker. Dit is de eerste keer in 7 maanden dat ik echt even alleen ben geweest.

Het is nu maandag en ik zit in het zonnetje op mijn bankje in de tuin met Albert (de hond) naast me. We hoeven pas na de lunch te werken en deze week werk ik samen met Jackson bij Jarrad. We hebben een echte klus voor op de boerderij klaar staan voor deze week maar wat dat is vertel ik jullie later!

Liefs Debbie

1. Jacq:
    11 juli 2016
    Hey lieverd, chill weer zo'n mooi beeldend verhaal. Je neemt ons allemaal sowieso op deze manier mee ;-) . Kisses en liefs je paps en Jacq
  2. Coby en de rest:
    11 juli 2016
    He debbie, volgens mij gaat het schrijven steeds beter en komen wij steeds meer in het verhaal daar, leuk om weer iets te lezen van jou avonturen, hopelijk heb je weer leuk werk en als de buit weer binnen is kun je weer verder gaan, groeten uit Herpen
  3. Mama:
    11 juli 2016
    Hee schatteboutje wat leuk dat wij hier in het hete Turkije toch nog jouw reisverslag kunnen lezen. Goed gedaan hoor harde werkster van ons. Wij zijn trots op jou!! Love you xxx mama en linda
  4. Nadia:
    11 juli 2016
    Ik lees nog steeds, dus ik dacht ik zal weer eens een berichtje achterlaten. Zelf heb ik familie in Australië wonen, maar ik ben er nog nooit geweest. Wil ik nog wel eens doen, het plan Was eerst na mijn studie, maar toen belande ik als reisleiding in de Costa Brava hihi
  5. Perle:
    14 juli 2016
    Lieve deb! Heerlijk verhaal weer. Je maakt me zo enthousiast! Geniet van deze top ervaring lieverd xx
  6. Prins:
    20 juli 2016
    Nice debb ! ,chill dat je nog ff 2 weekjes werk hebt. Als ik je verhaal lees . Kan ik me helemaal inbeelden hoe mooi het daar moet zijn. Succes x prins