Vliegen, tractor rijden en pre birthday weekend!

22 mei 2016 - Dowerin, Australië

Het weekend is veel te snel gegaan wanneer we weer aan het sjouwen zijn en achter de lopende band staan en volgens mij vinden meerdere mensen dat. Jeetje iedereen is grijnzig en de sfeer hangt er niet echt lekker in. Ach ja.. We zitten in de auto terug en we kunnen in ieder geval zeggen dat de spits er weer vanaf is. Het is de beurt voor de jongens om te koken dus ik ga even lekker douche en luieren op bed totdat Henk begint te roepen. Ik hoor paniek in zijn stem en iets met vuur. Ik spring op en sta in de keuken. Ik zie Henk een beetje overstuur, een pan in de fik en Kim die de pan rustig pakt en onder de kraan zet. Pssssst het is vuur is uit. Wij moesten er wel om lachen maar Henk niet zo. Een tijd geleden toen ik hier nog niet was is er een brand uitgebroken op de plantage toen de jongens aan het werk waren en er niet ver vandaan stonden. Het is best een heftig verhaal en het had wel eens anders af kunnen lopen vandaar dat het vuur in de pan ook niet echt zijn ding was. Het is nog redelijk vroeg wanneer het licht in mijn kamer uit gaat. Trusten!

Zoals gewoonlijk sta ik mijn uiterste best te doen op het werk maar af en toe gaat het niet helemaal lekker. De een zegt gooi er meer op, de ander zegt minder, die zegt dit, die zegt dat en zo gaat het al een hele week. Vandaag is helemaal een drama. Er wordt 4 keer wat anders gezegd en bij de 5e keer barst mijn bom. Wat is het nou in hemelsnaam dat ik moet doen? Ik barst uit in tranen en frustratie en misschien moet ik dat maar vaker doen (grapje) want wat was iedereen toch lief de rest van de dag. Uiteindelijk was het nog best prima en de dag sloten we gezellig thuis af met pasta, want dat hebben we hier nog nooit gegeten (minimaal 3x per week) en het kaartspel Uno.

TOET TOET!! Eindelijk gaat hij aan de kant. Er hupten een kangoeroe voor ons op het midden van de weg en hij ging maar niet aan de kant. Kangoeroes blijken het meest actief te zijn wanneer het nog donker is dus vandaar dat ik nu het geluk heb ze redelijk vaak te zien. We zijn op het werk aangekomen en de sfeer is om te snijden. Niet veel later barst de bom (in ons team) en iedereen krijgt ruzie met elkaar. Ik gelukkig niet en ik sta er maar bij te kijken. Het is half vier en de werkdag zit er weer op. We gaan snel richting de auto want we hebben samen met de jongens een afspraak bij een andere boer hier uit het dorp om te gaan vliegen. We zijn onderweg en ineens staat daar een kalf op de weg met paniek in zijn ogen. De moeder staat aan de andere kant van het hek en het kalfje probeert van alles maar het lukt hem niet om terug te komen. ‘Kom, we gaan hem helpen!’ zeiden we tegelijk en het helpen werd uiteindelijk een telefoontje plegen naar onze baas die wel wist van wie die boerderij was. Nu weet hij er tenminste van. Iets later of terwijl fabulous late omdat we een kalfje wilden helpen kwamen we aan bij Jarrad. De jongens zijn er al en we staan het vliegtuigje te bekijken. Wow, zo'n nieuw goed uitziend ding had ik niet verwacht. Even kletsen en alles checken aldus Jarrad. Ladies first! Er zijn 4 stoelen, twee voor en twee achter. Jarrad zit natuurlijk op een stoel voorin maar wie gaat op die andere? Natuurlijk willen we allemaal op die stoel en we besluiten steen, papier, schaar te doen. Kim wint en gaat voorin dus ik klim er als eerst in en neem plaats op de achterste zit. Jarrad loopt alles nog een keer na en voor we het weten zitten we in de lucht. Eerst vliegen we naar de plantage en ik wist dat hij groot was maar om vanuit de lucht te zien zie je pas het geheel. Jeetje, het is groot en kijk daar dan!! Daar loopt de hele buggy track over de plantage. Ook zien we onze fabriek als een klein wit huisje staan. Dit is cool! We vliegen door naar ons dorp Dowerin. Precies hetzelfde verhaal: we wisten dat het klein was maar om zo vanuit de lucht te zien.. ‘Hé, daar is ons huis!’ zegt Kim. We kletsen wat door de koptelefoon en gaan terug naar zijn boerderij om de jongens een ritje te geven. ‘Hold this’ zegt Jarrad tegen Kim en nu is Kim degene die het vliegtuig bestuurd. Super cool en al snel zegt Jarrad erachteraan dat ik de volgende keer voorin mag. Yes!! Ik kijk om me heen en neem het moment goed in me op. Het enige wat ik zie is land. Heel veel land. Je kunt ook ver weg kijken omdat het ook redelijk plat is. Ik ben echt in Australië en ik vind het nog steeds fantastisch!

Het gaat goed op het werk en voor we het weten is de dag alweer voorbij. Deze week gaat stiekem best snel. We zitten aan tafel voor het avond eten en Jarrad heeft gevraagd of we langs komen om te kijken wat hij zoal doet op zijn farm. Mike en ik zijn wel geïnteresseerd en zodra de keuken weer spik en span eruit ziet lopen we naar de auto. ‘Ah shit, de lichten staan nog aan’ zegt Mike. Hij probeert de auto te starten maar de accu is al leeg. Gelukkig biedt Jarrad zelf aan om ons even op te pikken. Als dat echt geen probleem is dan graag! We zitten in zijn ute en zijn een beetje aan het kletsen. ‘Do you also got animals on your farm?’ is mijn vraag aan hem. ‘Nah, only a few sheep's’ was zijn antwoord. ‘Well, how many? More or less? I think around 2.000 now. Oh wow that many? Nah it’s nothing!’ Mike en ik kijken elkaar verbaast aan en beginnen te lachen. Maar 2.000 schapen haha wat een held. Het is al donker wanneer we over zijn land heen rijden. Zijn farm is 40.000 hectare maar ook dat stelt niet veel voor volgens hem. We komen aan bij een gigantisch grote tractor met van alles erachteraan hangen wat in het totaal meer dan 100 wielen telt. Jeetje mina! We gaan zaaien en we klimmen met zijn drieën de cabine in. Er zijn allemaal systemen ingebouwd en hij is zo goed als nieuw. We rijden naar het juiste gedeelte toe waar nog gezaaid moet worden. De pinnen gaan in de grond en dat was het. Nu wachten totdat we aan de andere kant van het land zijn. Het is donker en het regent maar voor mijn gevoel lijkt het alsof we van de wereld afrijden. Mike stuurt hem de eerste bocht door en ik de tweede. Dit is best leuk maar geloof wel dat het snel kan gaan vervelen en al helemaal als je zo gigantisch veel land moet doen. Hij begint zelf vaak rond 05.00 uur en werkt door tot 24.00 uur. Best bizar en wij zijn weer een ervaring rijker. Thanks Jarrad!

Yes het is alweer vrijdag. Alleen vandaag nog werken en vanavond vieren we alvast mijn verjaardag. Maar ja wie nodig je in hemelsnaam uit? Mijn drie maatjes met wie ik woon zijn er sowieso dus dan vragen we de baas en wat collega’s erbij. We zitten aan tafel wat spelletjes te doen. Even later komt een collega binnen. Gezellig en Jackson is ook vanuit Perth over gekomen. Zo, we zijn al met zijn zessen en daar is het ook bij gebleven. We zitten binnen wat drankspelletjes te spelen en voor de afwisseling gaan we af en toe naar buiten in de tuin want daar hebben we lekker een vuurtje aan. Het is ergens rond 24.00 uur wanneer ik alleen nog met Jackson binnen aan tafel zit. Waar is de rest? Kim komt binnen en zegt dat ze niemand meer ziet. Ik loop naar buiten en iedereen is weg? Ik ben kapot en ga maar naar bed.. Happy 21st!

Ik lig lekker warm in bed terwijl de regen op het dak klettert. Wat een heerlijk geluid en die wind die je voorbij hoort razen. Jamm!! Hij geeft storm aan en ik vind het helemaal lekker. Na mezelf nog lekker uit te hebben gestrekt word het tijd om een ontbijtje te maken. ‘He waar was je nou gister avond?’ krijg ik naar mijn hoofd geslingerd. ‘Ja jullie waren ineens weg dus ik ben maar naar bed gegaan’. Wat blijkt is dat ze even naar de pub zijn gegaan om meer bier te halen maar toen ze dat zeiden heb ik even mijn oren dicht gehad denk ik. Ach het was nog steeds een prima avond! De storm valt uiteindelijk toch mee en we gaan boodschappen doen. Na de boodschappen halen we Albert de hond van onze bazen op aangezien zij er allebei niet zijn dit weekend. Gezellig, dan hebben wij weer een huisdier voor het weekend. Het is alweer tijd voor het avondeten en deze keer kookt Jacks een birthday dinner voor me en lekker dat was het zeker! Dankjewel!! :)

Ja leuk zo'n oppas hond. Hij loopt te jammeren naast mijn kamer en ik neem hem maar even mee de tuin in. Oh het is mooi weer en ik wil helemaal niet in bed liggen. Ik ben vrij en wil genieten van de zonnestralen. Ik pak mijn boekjes erbij en begin vast op te zoeken wat er allemaal in de buurt is voor mijn volgende trip. Oh man wat word ik hier enthousiast van en ik kan niet wachten om weer door te reizen!
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Mama:
    30 mei 2016
    Zo zo meiske, je hebt weer van alles mee mogen maken.....
    Nu je werkt, kun je wel lekker genieten van je weekenden he meisje?! Moet je zeer zeker doen!
    En wat een reusachtige tractor zeg, niet meer normaal.
    Wat leuk om vanuit je lucht te kunnen zien waar je nu bent. Mooi hoor!
    En weet je al wanneer en wat je volgende bestemming gaat worden?
    Wat fijn voor je dat Jackson op je verjaardag kon komen en voor je heeft gekookt! Lief...xxxx
  2. Papa:
    30 mei 2016
    Hey die Debbie

Nog een paar maandjes werken en dan kan je weer verder met je avontuur , maar hier beleef je ook van alles , alleen je verjaardag was dit jaar rustig maar wel met heerlijk eten erbij .....althans het ziet er lekker uit.
    Hier de komende week prima weer zo rond de 22 graden en dat is mooi voor iedereen.
    Hoe is het weer op dit moment bij jullie Debbie ?
    Blijf mooie foto"s maken en leuke verhalen schrijven, er zijn veel mensen die er van genieten.......ik ook dus .
    xxx
  3. Antoinette:
    31 mei 2016
    wat een leuke samenvatting weer lieve gevoelige leuke en mooie Debbie, soms is het best goed om effe lekker te janken lucht meestal lekker op lieverd en dan weten ze gelijk weer wat ze aan je hebben en tot hoever ze kunnen gaan toppie lieverd.
    Toch nog wat spannends gedaan vanuit de lucht het mooie landschap bekeken en je weet het he hard voor weinig maar bijna nooit sacherijnig hahahaha have fun schatje en probeerr zoveel mogelijk te sparen voor je nieuwe avontuur om verder te trekken dikke xxx